Doelstellingen

Doelstelling 1: Goede kwaliteit van en toegankelijkheid tot gemeentelijke informatie, diensten en producten

Doelstelling 1

Goede kwaliteit van en toegankelijkheid tot gemeentelijke informatie, diensten en producten.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2018

2019

2020

2021

1.1

Cijfer waarmee inwoners de algehele gemeentelijke dienstverlening waarderen*

Monitor Sociale Kracht

7,2

7,2

7,2

7,7

7,2

1.2

Cijfer waarmee inwoners de digitale dienstverlening waarderen**

Monitor Sociale Kracht

7,4

7,4

7,3

7,7

7,3

1.3

Indicator excellente dienstverlening***/****

Monitor Sociale Kracht

6,8

7,0

6,7

7,0

6,7

* Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2019: 6,8

** Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2019: 7,0

*** Deze maat betreft een samengestelde variabele op basis van de score op zes stellingen. De score ligt tussen de 1 en de 10 waarbij een 10 staat voor uitmuntend hostmanship (excellente dienstverlening; dat wil zeggen medewerkers die professioneel en dienstbaar zijn, zich goed weten te verplaatsen in de klant en met hem/haar meedenken).
**** Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2019: 6,6

Betrokkenheid verbonden partijen

Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • Er waren in 2021 dashboards beschikbaar die realtime inzicht gaven in (bijvoorbeeld) de mate waarin brieven binnen afgesproken termijn werden beantwoord of terugbel-notities werden afgehandeld.
  • De pilot met zogenoemde service-duo's, de verbinding tussen frontoffice (het telefonisch informatiecentrum - TIC) en de vakafdelingen, heeft helaas niet de gewenste impuls kunnen krijgen. Dit was het gevolg van de coronaomstandigheden en langdurig zieken.
  • Bijna kan iedereen, ongeacht een eventuele beperking, op gelijke wijze gebruik maken van digitale dienstverlening van de gemeente. Er zijn, echter nog wat losse eindjes in de techniek (certificaten en protocollen op het gebied van toegankelijkheid) die begin 2022 zullen zijn opgelost. De website van de gemeente is getoetst in 2021 door een extern bureau dat toetst op basis van Europese standaards en regelgeving.
  • Begin 2021 is de nieuwe website van gemeente Houten opgestart. De website is van 1.600 pagina's teruggegaan naar 450 pagina's. Deze pagina’s zijn opnieuw ingedeeld, en geactualiseerd. Hierdoor werd de vindbaarheid en de inhoudelijke accuratesse verhoogd,. Kwaliteitseisen werden opgesteld om daaraan iedere pagina te gaan toetsen. Dit gaat gebeuren in 2022.
  • We wilden onze inwoners in 2021 verrassen met onze dienstverlening door net dat stapje meer te zetten. Dit bleek onder de corona-omstandigheden in 2021 nog niet mogelijk.

Prestatie-indicatoren
Voor deze doelstelling is geen prestatie-indicator opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2022 14:12:33 met de export van 06/14/2022 13:58:45