Gerealiseerde maatschappelijke effecten (subdoelen)
Opvallend en geruststellend is wel, dat nog steeds een zeer groot percentage Inwoners (77%) vond dat medewerkers zich verantwoordelijk toonden om daadwerkelijk tot een oplossing te komen. Het cijfer dat de inwoners gaven voor communicatie en voorlichting was 7,0 . Dit is hoger dan het gemiddelde bij Nederlandse gemeenten, en vergelijkbaar met voorgaande jaren. Het blijft wel wat achter bij onze ambities in 2021. We wilden een altijd betrokken en persoonlijke overheid zijn.
Het percentage inwoners dat bereid was om zich in te zetten voor de leefbaarheid in eigen buurt was nog steeds hoog (85%).
Niet gerealiseerde maatschappelijke effecten (subdoelen)
De recente cijfers van de Monitor Sociale Kracht laten zien dat het percentage inwoners dat vindt dat wij hen voldoende betrekken, na een aanvankelijk stijgende lijn in 2019 (50%) is teruggezakt naar 39%, lager dan in 2018. We zijn in 2021 niet helemaal in staat gebleken om prestaties uit voorgaande jaren op alle fronten vast te houden. Een mogelijke verklaring is, dat dit te maken heeft met de onvrede als gevolg van de beperkingen van het coronabeleid. Anderzijds, zou dat ook deels te maken kunnen hebben met de effecten van de discussie over de Ruimtelijke Koers. Dit was een intensieve discussie met zeer veel insprekers waarbij niet alle deelnemers zich gehoord voelden en of hun voorstellen niet vertaald zagen in het ontwerp waardoor men zich niet herkenden. Betrokken burgers voelden zich genoodzaakt middels een referendum aan de noodrem te trekken.
Als gemeente wilden we ook steviger inzetten op het betrekken van inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers. Bij zowel het opstellen als het uitvoeren van gemeentelijk beleid spraken we af hoe we vraagstukken zouden oplossen en wie wat deed.
Kenmerkende aspecten waren:
• Meer invloed geven aan maatschappelijke partners;
• Gelijkwaardigheid tussen partners;
• Relevante maatschappelijke doelen;
• Initiatieven uit de samenleving mogelijk maken;
Als gevolg van corona waren er in 2021 voor inwoners minder mogelijkheden om initiatieven vanuit intrinsieke motivatie en onbetaald te realiseren of om een maatschappelijk doel te bereiken. Dat kwam tot uitdrukking in de Monitor Sociale Kracht, waar het percentage dat vond dat burgers en organisaties voldoende ruimte kregen om ideeën en initiatieven te realiseren, bleef steken op 46%. Dit is een waarde, ondanks ambities, min of meer gelijk aan 2018. Het cijfer waarmee inwoners en organisaties de wijze waardeerden waarop de gemeente hen betrok en de samenwerking zocht bij de totstandkoming en de uitvoering van beleid was zelfs gedaald naar 6,5. Dit was het laagste cijfer van de afgelopen 4 jaar.
Op het gebied van een krachtige participatie samenleving met gedeelde verantwoordelijkheden werkten we hard om betere resultaten te behalen, maar de resultaten bleven achter bij de ambities. Daar is nog een lange weg te gaan. Desalniettemin scoorden we steeds hoger dan de landelijk gemiddelden.
De waardering van de inwoners voor de gemeentelijke dienstverlening was in afgelopen jaren redelijk constant gebleven. In 2021 was onze ambitie dat inwoners en ondernemers 24/7 zaken met ons zouden kunnen doen. Daarvoor wilden we in 2021 13 eDiensten realiseren. Echter, door een technisch vraagstuk konden we dit voor 5 van de 13 diensten niet waar maken.