Doelstelling 1 |
---|
Inwoners kunnen zich financieel redden. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.1 | Financiële zelfredzaamheid | Monitor Sociale Kracht | 7,7 | 7,8 | 7,9 | 7,5 | 8,1 | |||
1.2 | Kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen (%) (BBV) | CBS | 3% | 3% | 3% | 3% | 3% | |||
1.3 | Bijstandsvolume Houten | Kwartaalrapportage bijstandsvolume WIL | 560 | 533 | 514 | 537 | 503 | |||
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling is de WIL betrokken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Laaggeletterdheid
Op het gebied van laaggeletterdheid stelden we als gemeente de Wmo en jeugd verordening op in begrijpelijke taal.
Het taalhuis liet zoveel als mogelijk haar activiteiten doorgang vinden en zette daarnaast een digitale praattafel op. De activiteiten worden zo goed bezocht dat er wachtlijsten zijn, daarom zetten we budget in op scholing van extra vrijwilligers.
In de afstemming met het onderwijs over de besteding van de middelen Nationaal Programma Onderwijs (NPO) kwam naar voren dat er veel NT2 kinderen in het basisonderwijs zitten die de Nederlandse taal onvoldoende machtig zijn om mee te kunnen komen in de klas. De schoolbesturen schreven gezamenlijk een plan voor de opzet van een Taalatelier om deze kinderen hierin te ondersteunen en zo kansengelijkheid te bevorderen. De gemeente Houten bekostigd een deel van dit Taalatelier vanuit de NPO-middelen. In 2022 gaat het Taalatelier van start.
Inzetten op bestrijding armoede
We spanden ons in om (de gevolgen van) armoede zoveel mogelijk te beperken. Los van uiteraard algemene en bijzondere bijstand, zetten we in 2021 in op een breed scala aan inkomensregelingen, zoals de regeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, de collectieve zorgverzekering minima, de tegemoetkoming eigen bijdrage kinderopvang SMI, de individuele inkomenstoeslag, de individuele studietoeslag en de U-pas. Ook gesubsidieerde organisaties zoals Stichting Leergeld Houten en het Jeugdfonds Sport & Cultuur droegen bij aan de bestrijding van armoede in Houten. Verder zetten we er samen met WIL sterk op in om ondersteuning te bieden aan gedupeerden van de toeslagenaffaire uit Houten.
Inzetten op financiële zelfredzaamheid
Door het beschikbaar stellen van het brede scala aan inkomensregelingen droegen we bij aan de financiële zelfredzaamheid van onze inwoners. In 2021 begonnen we met het spreken van inwoners die gebruik maken van diverse inkomensregelingen om te horen of de regelingen bijdragen aan de financiële zelfredzaamheid. De uitkomsten van deze gesprekken verwerken we in 2022 in een narratief verslag (verhalend).
Ook de corona gerelateerde steunregelingen zoals de TVL (dekking vaste lasten), TOZO (steun zelfstandigen) en TONK (tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten) droegen bij aan de financiële zelfredzaamheid van onze inwoners.
Versterken samenwerking ketenpartners
Met de werkgroep communicatie, waarin diverse ketenpartners participeren, voerden we het afgelopen jaar periodiek overleg. Waarbij de partners en de gemeente elkaar stimuleerden om goed naar elkaar door te verwijzen zodat inwoners zo min mogelijk tegen muren aanlopen als het gaat om ondersteuning bij financiële problemen.
Kindpakket
We monitorden het aanbod van de verschillende partners en voorkwamen daarmee zoveel mogelijk overlap. Daarnaast stelden we samen met de minimapartners de zogeheten opdrachtformulering voor de herijking van de inkomensregelingen op. Hierin hebben we expliciet aandacht voor het thema overlap van regelingen. Verder stemden we de werkwijzen tussen Stichting Leergeld Houten en het Jeugdfonds Sport & Cultuur nog verder op elkaar af, met daardoor minder administratieve lasten voor gezinnen tot gevolg.
Inzet op (preventieve) schuldhulpverlening
Het voorkomen van armoedeproblemen had nog steeds onze aandacht in 2021. Bijvoorbeeld door verbetering van de communicatie en bereikbaarheid van de minimaregelingen voor inwoners met financiële kwetsbaarheid en het toepassen van vroegsignalering bij het ontstaan van relatief prille schulden. Daarnaast voerden we een hersteloperatie uit voor de gedupeerden van de toeslagenaffaire uit Houten om erger leed (ook op andere terreinen dan financiën) zoveel mogelijk te voorkomen.
Prestatie-indicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | ||||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.1 | Aantal kinderen dat gebruikt maakt van het jeugdcultuurfonds | Jaarverslag Jeugdfonds Sport & Cultuur | 170 | 266 | 233 | 280 | 264 | 1 | |||
1.2 | Aantal toegewezen aanvragen Stichting Leergeld | Jaarstukken Stichting Leergeld | 331 | 517 | 628 | 550 | 606 | 3 | |||
1.3 | Aantal deelnemers cursus taal -en digivaardigheden | Taalhuis | 235 | 448 | 550 | 550* | 421 | 3 | |||
* Dit is gebaseerd op het werkelijke aantal deelnemers in 2020. |
---|
Doel | Verklaring van afwijking | |||
1.1 | Om de mogelijkheden van het jeugdfonds cultuur weer onder de aandacht te brengen, startten we een lokale campagne op (in samenwerking met Stichting Leergeld). Dit was nodig omdat door Corona er een dip was ontstaan. Dankzij de campagne haalden we bijna de verwachte aantallen. In de 2e Berap gaven we dit al aan. | |||
---|---|---|---|---|
1.2 | Mede doordat de ondersteuning via Stichting Leergeld nog eens extra onder de aandacht is gebracht, is het aantal daadwerkelijk toegewezen aanvragen hoger dan geraamd | |||
1.3 | Mede als gevolg van de corona is het aantal deelnemers achtergebleven bij de raming. | |||