Doelstellingen

Doelstelling 1: Betrokken inwoners door voortdurend de dialoog tussen betrokkenen te stimuleren en te faciliteren

Doelstelling 1

Inwoners voelen zich bij plannen en activiteiten van de gemeente steeds goed en op tijd geïnformeerd, gehoord en betrokken.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2018

2019

2020

2021

1.1

% Inwoners dat vindt dat de gemeente hen voldoende betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen*

Monitor Sociale Kracht

44%

50%

40%

52%

39%

1.2

Cijfer waarmee inwoners de communicatie en voorlichting vanuit de gemeente waarderen**

Monitor Sociale Kracht

7,1

7,0

7,0

7,5

7,0

1.3

% Inwoners dat vindt dat medewerkers zich verantwoordelijk tonen om daadwerkelijk tot een oplossing te komen***

Monitor Sociale Kracht

76%

81%

76%

82%

77%

* Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2020: 33%.

** Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2020: 6,7

*** Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2020: 68%

Betrokkenheid verbonden partijen

Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • In 2021 waren er als gevolg van corona geen evenementen en (buurt)activiteiten en het was dus ook lastiger om in direct contact met inwoners te komen.
  • Alle portefeuillehouders hebben eigen accounts voor sociale media. Zij namen actief deel aan de verschillende discussies die zich afspeelden in de Houtense samenleving in 2021. Zo waren er bijvoorbeeld actieve gesprekken met inwoners op het gebied van Veiligheid en Corona, de Ruimtelijke Koers en het Oude Dorp. Er was vaak sprake van hoor en wederhoor. Daar was ook ruimte om de gemeentelijk overwegingen uiteen te zetten.
  • Wegens de voortdurende coronacrisis, de druk op de medewerkers en het ziekteverzuim maakten we op het vlak van organisatieontwikkeling een pas op de plaats. Toch hebben we de dienstverlening richting samenleving grotendeels in stand kunnen houden. De organisatie heeft zich zo flexibel getoond dat met ondersteunende digitale hulpmiddelen de dienstverlening voor steeds meer mensen bereikbaar werd.
  • Ook de dienstverlening voor mensen die niet digitaal aangesloten waren, bleef op afspraak ook fysiek mogelijk. Nu kan de organisatie steeds meer op hybride wijze (de combinatie van fysiek en digitaal) samenwerken. De gerealiseerde verbeteringen op het gebied van ICT maakten dat mogelijk.
  • Een open houding tegenover inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers streefden we na. We vonden en vinden het belangrijk dat medewerkers met hen meedenken. Het percentage inwoners dat vindt dat medewerkers zich verantwoordelijk toonden om daadwerkelijk tot een oplossing te komen, is ondanks corona nog steeds hoog (77%) .
  • Medewerkers tonen zich wel steeds meer bewust van het belang om inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers goed te informeren. Het is belangrijk hen te betrekken bij projecten en beleid. Én het is belangrijk dit op het juiste moment, op een passend niveau (van mee-weten tot mee-bepalen) en met de juiste middelen te doen. Hierbij is vooral ook het stellen van de juiste participatievraag relevant. Dit verliep bij een aantal projecten beter dan voorheen (bijv. het vervolg van het project DenOord). Echter, het blijft een lastig proces om iedereen conform afspraken opgelijnd te krijgen. Dat was bijvoorbeeld te zien bij de projecten Beverakker, de Grote Driehoek in Schalkwijk, het Oude Dorp en natuurlijk de Ruimtelijke Koers.
  • Voortbouwend op de werkwijze in de samenlevingsagenda ontwikkelden we op participatieve wijze een nieuwe Leidraad participatie & omgevingsinitiatieven. De gemeenteraad heeft deze nieuwe Leidraad op 23 november 2021 vastgesteld. De leidraad is toepasbaar op alle initiatieven (zowel van particulieren als van de gemeente zelf) die zich in de publieke ruimte afspelen en de leefbaarheid aangaan. De Leidraad biedt een nieuwe en duidelijke werkwijze voor het inrichten van participatieprocessen. Daarnaast biedt de Leidraad zowel aan inwoners als aan de gemeente handvatten om de kwaliteit van participatieprocessen te kunnen beoordelen; zowel aan het begin, tijdens als aan het eind van een traject. De weging of een participatieproces voldoende draagvlak heeft opgeleverd om tot besluitvorming over een initiatief te komen, blijft aan het college dan wel de raad.
  • De looptijd van de huidige Visie communicatie en participatie eindigt in 2021. Als gevolg van het intensieve jaar in relatie tot corona is besloten de actualisering van de visie op communicatie in 2022 af te ronden. We zijn wel gebruik gaan maken van E-platform Houtenpraatmee.nl  en dat wordt in 2022 verder uitgebouwd.
  • We hebben in 2021 evaluaties van en onderzoeken naar participatietrajecten gedaan die zijn gelopen of nog lopen. Dit betrof onder andere Ruimtelijke Koers, het Referendum, de actualisering Leidraad participatie, de Woonvisie, Woningbehoefte ’t Goy, Tull en ’t Waal en Schalkwijk, Toekomst Speelboerderij Houten, Houten Zuid aardgasvrij, Parkeervisie en Beverakker 19. We leerden dat we participatietrajecten zo vroeg als mogelijk moeten starten. Transparant aangeven waarover wel en waarover niet geparticipeerd kan worden, is erg belangrijk. Ook het terugkoppelen wat we met resultaten uit het participatieproces deden is hierbij cruciaal.
  • In de begroting 2021 stelden we voor om op locatie te blijven vergaderen om inwoners meer bij de raad te kunnen betrekken. Uiteraard gebeurde dat alleen als dat passend was. Als gevolg van de corona-maatregelen heeft dat minder plaatsgevonden, dan gedacht. Van de 20 raadsvergaderingen heeft 50% in de raadszaal plaatsgevonden en voor het overige gebeurde dit digitaal.
    Bijna alle RTG’s en bijpraat-avonden vonden voor inwoners noodgedwongen digitaal plaats. Voordeel van de digitale vergadering was wel, dat inwoners vanuit hun thuisomgeving informatie- en participatiebijeenkomsten konden bijwonen. Zo konden ze ook, bijvoorbeeld, inspreken in RTG's. Nu kon ook een inwoner participeren, die slecht ter been was of thuis moest blijven voor zorgtaken.
  • Op de fysieke vergaderingen en ontmoetingen konden inwoners, bestuurders en ambtenaren elkaar tijdens gesprekken of discussies in de ogen kunnen kijken. De digitale bijeenkomsten waren vooral een aanvulling en daarvoor werd een nieuw systeem in de raadszaal geïnstalleerd. Dit systeem moest het mogelijk maken om fysiek, digitaal als ook hybride te vergaderen.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving prestatie 2021

Voortgang

Toelichting

1.1

3

De Leidraad Communicatie & Participatie werd eind 2021 vastgesteld door de raad.

We delen onze kennis van leefstijlen van inwoners (en hoe deze te gebruiken bij communicatie en participatie met inwoners van Houten) met medewerkers, raad en maatschappelijke instellingen.

1.2

3

Mede op verzoek van de raad worden bij de actualisering van de Leidraad tevens de resultaten van I&O Research onderzoek naar uitslag referendum meegenomen. De nieuwe Leidraad werd dit najaar opgeleverd.

We actualiseren de Leidraad communicatie en participatie bij particuliere (bouw)initiatieven.

1.3

3

We leerden en leren in 2021 van de evaluaties van en onderzoeken naar participatietrajecten die zijn gelopen of nog lopen t.b.v. onder andere Ruimtelijke Koers, het Referendum, de actualisering Leidraad participatie, de Woonvisie, Woningbehoefte ’t Goy, Tull en ’t Waal en Schalkwijk, Toekomst Speelboerderij Houten, Houten Zuid aardgasvrij, Parkeervisie en Beverakker 19.

We evalueren ten minste drie communicatie- en participatietrajecten.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2022 14:12:33 met de export van 06/14/2022 13:58:45