Doelstellingen

Doelstelling 1: Toename van het fietsgebruik in de gemeente Houten en regionaal

Doelstelling 1

Toename van het fietsgebruik in de gemeente Houten en regionaal.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2018

2019

2020

2021

1.1

Aantal fietsers in centrum

Telpunt

X

X

X

0-meting

1.393*

1.2

Aantal fietsers op regionaal netwerk

Telpunten NDW

X

X

X

0-meting

871**

* Gemiddelde weekdag en gemiddeld over de drie telpunten (januari 2022, dit zijn de eerste bruikbare gegevens van de nieuwe telpunten)

** Gemiddelde weekdag en gemiddeld over de vijf (provinciale) telpunten op de regionale fietsroutes van en naar Houten

Betrokkenheid verbonden partijen

Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Gemeente Houten en Ondernemend Houten zijn samen met Goed op Weg (regionaal samenwerkingsverband voor duurzaam vervoer) een project gestart om te kijken of er maatregelen kunnen worden uitgewerkt gericht op verduurzaming van de mobiliteit richting bedrijventerreinen. In de eerste fase is zoveel mogelijk informatie verzameld over het reisgedrag van werknemers bij bedrijven op bedrijventerreinen. 30 bedrijven hebben de mobiliteitsscan ingevuld. Zo zijn in de regionale scan de gegevens van de ritten van bijna 3000 Houtense werknemers opgenomen. Tweede fase is om samen met bedrijven een aantal projecten uit te voeren.

Ten aanzien van de monitoring zijn in 2021 drie fietstellussen aangebracht in Houten. Hiermee kan de ontwikkeling van het fietsgebruik in Houten op dezelfde wijze worden gemonitord als de regionale trend.

We hebben in 2021 subsidie ontvangen voor  de provinciale weg. Verder is het vrijliggend fietspad aan het Oostrumsdijkje met subsidie van de provincie gerealiseerd. De subsidieaanvraag voor het kruispunt N410-Binnenweg-rondweg is nog niet succesvol verlopen, hier hopen we Q1 2022 met de provincie tot overeenstemming te komen. Verder zijn we intensief betrokken bij het regionaal toekomstbeeld fiets dat de provincie heeft opgesteld als onderdeel van het nationaal toekomstbeeld fiets.

Het vrijliggend fietspad is een van de fietsprojecten uit de bestuursovereenkomst integraal maatregelpakket Bunnik-Houten. De provincie is uitvoerende partij, Houten en Bunnik dragen financieel bij en zijn bevoegd gezag bij de ruimtelijke procedures die nog moeten starten. Vanwege de coronacrisis heeft de provincie het afgelopen jaar nauwelijks gesprekken kunnen voeren met grondeigenaren over mogelijke grondaankoop voor het vrijliggend fietspad langs de N410. De provincie hoopt hier in 2022 meer mee aan de slag te kunnen, dan zullen ook de ruimtelijke procedures worden gestart die nodig zijn voor de realisatie van een vrijliggend fietspad.  
Een van de andere fietsprojecten uit de bestuursovereenkomst is de fietsbrug over de A12. Voor de fietsbrug over de A12 zijn inmiddels afspraken gemaakt over de verdeling van de financiering tussen de provincie en het rijk.

Fietsprojecten Eiland van Schalkwijk
Vanwege tekort aan ambtelijke capaciteit zijn de snelheidsremmende maatregelen aan de Provincialeweg nog niet uitgevoerd. In overleg met de provincie is  afgesproken dat de verkregen subsidie kan worden benut om de werkzaamheden in 2022 uit te voeren.

Op basis van de Mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk 2017 – 2027 en de Visie Mobiliteit en Recreatie Sterke Lekdijk is gezamenlijk met de Lekgemeenten een Beeldkwaliteitsplan Route-ontwerp Sterke Lekdijk opgesteld. Dit plan is in oktober 2021 op hoofdlijnen bestuurlijk vastgesteld en nader uitgewerkt. Dit vormt de basis voor de herinrichting na de werkzaamheden aan de Lekdijk in het kader van de dijkversterking. Het gaat hierbij enerzijds om het vergroten van de capaciteit van de weg en anderzijds om een veilige inrichting voor vooral langzaam verkeer. Naar verwachting zal dit Beeldkwaliteitsplan in Q1 door het College worden vastgesteld.
Het aanpassen van de weg wordt verder uitgewerkt in de Planfase van het Dijkversterkingsproject van de Sterke Lekdijk, dijkvak CuB.

We hebben, samen met de provincies Gelderland, Utrecht en de gemeente Culemborg, een potentiescan uitgevoerd naar de fietsroute Houten-Culemborg. Hieruit is gekomen dat er voldoende potentie is om in ieder geval een haalbaarheidsonderzoek naar deze fietsroute te doen. In dit vervolgonderzoek werken de provincies Gelderland en Utrecht  wederom samen met Culemborg en Houten. Ook de fietsersbonden van beide gemeenten worden betrokken.

Prestatie-indicatoren
Voor deze doelstelling is geen prestatie-indicator opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2022 14:12:33 met de export van 06/14/2022 13:58:45