Programma in vogelvlucht
Inleiding
Behaalde maatschappelijke doelen
Gerealiseerde maatschappelijke effecten (subdoelen)
Vanwege de coronacrisis was ook in 2021 het verkeersbeeld anders dan in de jaren voor de corona crisis. Vanwege diverse beperkingen (thuiswerken, gedeeltelijke sluiting van sectoren) was er minder autoverkeer op de weg en werd het openbaar vervoer fors minder gebruikt. Door de beperkingen was ook bezettingen van parkeerplaatsen waren anders dan in de jaren voor de coronacrisis. De cijfers over verbeterde doorstroming van autoverkeer, de hogere tevredenheid over parkeren en de lagere reizigers aantallen van het openbaar vervoer en de electrokarren zijn veroorzaakt door de beperkingen die de coronacrisis met zich meebracht.
Ook in 2021 heeft Houten een weginfrastructuur die voldoet aan de kwaliteitsniveau eisen om zo te voorzien in de behoeften van de gebruikers. Een van de projecten die in 2021 met subsidie van de provincie is gerealiseerd is het vrijliggend fietspad aan het Oostrumsdijkje.
In 2021 is de Parkeervisie Houten 2021 vastgesteld. Wijzigingen in het parkeerbeleid zijn:
- de aanpak ‘Parkeren op Maat’ wordt geactualiseerd in 2022. De belangrijkste verandering in de aanpak is een verschuiving van een stappenplan gericht op het oplossen van een parkeerprobleem naar een meer community-gerichte aanpak gericht op het oplossen van een leefbaarheidsprobleem.
- Meer pro-actieve aanpak in bijplaatsing laadpalen, parkeerdruk is daarbij geen belemmering meer.
- Kaders voor nieuwe bouwontwikkelingen
- nieuwe nota parkeernormen met zowel kwantiteit- als kwaliteitseisen voor fietsparkeren, toevoeging van een parkeernorm voor sociale huurwoningen en de mogelijkheid om met 5% lagere normen te werken bij aantoonbare stimulering duurzame mobiliteit (waaronder deelauto's).
Niet gerealiseerde maatschappelijke effecten (subdoelen)
Vanwege capaciteitsproblemen hebben er geen inspecties plaats gevonden op civieltechnische kunstwerken. In 2022 vindt een inhaalslag plaats. Capaciteitsproblemen hebben er ook toe geleid dat de werkzaamheden aan de Provinciale weg nog niet zijn uitgevoerd.
De coronacrisis heeft zijn weerslag gehad op het openbaar vervoer. De provincie heeft vanwege de forse daling van het aantal reizigers, en daarmee de inkomsten uit openbaar vervoer, versoberingen in de dienstregeling van de buslijnen door moeten voeren. De komende jaren zal het een uitdaging worden om het aantal reizigers weer op het niveau van voor de coronacrisis te krijgen. Hierdoor wordt het ook een uitdaging om het openbaar vervoer aanbod weer te krijgen op het niveau van voor de coronacrisis.
Prestaties
In de begroting zijn diverse prestatie-indicatoren opgenomen. Onderstaand wordt schematisch weergegeven welk percentage van de geplande prestatie-indicatoren is gerealiseerd.
Zoals uit bovenstaande grafiek blijkt is 33% gerealiseerd. De belangrijkste resultaten worden hieronder nader toegelicht.
Bovenstaande grafiek is niet representatief voor het programma goede bereikbaarheid. Doordat het programma uitsluitend prestatie indicatoren bevat voor de doelstelling voor mobiliteit van kwetsbare inwoners, heeft de grafiek maar beperkte waarde. Vanwege de coronacrisis is het aantal ritten met de regiotaxi en electrokarren afgenomen. Het gebruik van automaatje is wel succesvol geweest in 2021.
Gerealiseerde prestaties
De doelstelling m.b.t, het aantal ritten met automaatje is behaald.
Niet gerealiseerde prestaties
Stichting Vervoer Houten had het in 2020/2021 erg moeilijk door bestuurlijke en organisatorische problemen. In 2021 heeft de Stichting daarom de aandacht gericht op het professionaliseren van de organisatie. Daarnaast heeft ze door Corona minder ritten gereden en minder inkomsten gerealiseerd.
Hoe hebben de gerealiseerde prestaties bijgedragen aan de beoogde maatschappelijke effecten?
Dankzij automaatje, de regiotaxi en de electrokarren kan de mobiliteit van kwetsbare inwoners ondersteund worden. Door de coronacrisis is het gebruik het afgelopen jaar afgenomen.