Doelstelling 4 |
---|
Voldoende parkeergelegenheid voor de inwoners in hun buurt én in de centrumgebieden. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4.1 | % Inwoners dat tevreden is over de parkeergelegenheid in de buurt | Monitor Sociale Kracht | 67% | 65% | 68% | 64% | 69% | |||
4.2 | Autobezit in Houten per huishouden* | Klimaatmonitor | 0,44 | 0,45 | 0,45 | nnb | ||||
* Dit overzicht is exclusief leaseauto's en overige voertuigen die niet op een adres in Houten geregistreerd staan. |
---|
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Met het vaststellen van de Parkeervisie Houten 2021 zal de aanpak ‘Parkeren op Maat’ worden geactualiseerd in 2022. De belangrijkste verandering in de aanpak is een verschuiving van een stappenplan gericht op het oplossen van een parkeerprobleem naar een meer community-gerichte aanpak gericht op het oplossen van een leefbaarheidsprobleem.
Naar aanleiding van de parkeervisie, wordt in 2022 ook een nieuwe plaatsingsprocedure elektrische laadpalen opgesteld. Het aantal laadpalen groeit gestaag op basis van de vraag. In de recent vastgestelde parkeervisie is aangegeven dat een nieuw plaatsingsbeleid voor laadpalen wordt opgesteld met als uitgangspunten: het aanbod aan laadpalen is groot genoeg om aantrekkelijk te blijven om elektrisch te (gaan) rijden, laadpalen worden ook pro-actief bijgeplaatst wanneer het gebruik van een laadpunt hoog is, parkeerdruk is daarbij geen belemmering meer.
Ook voor nieuwe bouwontwikkelingen zijn kaders aangegeven. Deze zijn opgenomen in de Nota Parkeernormen 2021. Hierbij zijn voor fietsen naast kwantiteit ook kwaliteitseisen toegevoegd. Voor fietsparkeren in bestaand gebied is het van belang om altijd ruim voldoende fietsparkeerplaatsen van voldoende kwaliteit te kunnen bieden op de locaties waar dit voor bewoners en bezoekers van Houten gewenst is. Wanneer de vraag naar en het aanbod van fietsparkeerplaatsen niet bij elkaar aansluit zal de gemeente actie ondernemen om deze met elkaar te matchen.
Als gevolg van Corona heeft toezicht en handhaving verminderde inzet kunnen plegen op de blauwe zones. Voor het zuidelijk deel van De Bouw heeft een eerste evaluatie plaatsgevonden en is de tweede evaluatie ook vanwege de situatie met corona uitgesteld zodat deze een betrouwbaarder beeld geeft. De city-control software is ingevoerd.
Prestatie-indicatoren
Voor deze doelstelling is geen prestatie-indicator opgenomen.