Doelstelling 6 |
---|
Gezinnen met jeugd-GGZ problematiek worden snel geholpen. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6.1 | Kosten jeugdhulp jongeren tot 18 jaar (€) | RBL | 10.050.930 | 11.053.263 | 12.867.072 | X | 13.311.000 | |||
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling werken we samen met de GGDrU.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Om gezinnen met jeugd-GGZ problematiek sneller te helpen zijn er in drie van de vijf medisch centra POH-GGZ Jeugd (PraktijkOndersteunerHuisarts-GGZ) werkzaam. In ongeveer 60% van de trajecten kon de POH-GGZ Jeugd zelf begeleiding bieden en is daarna geen verwijzing naar jeugdhulp meer nodig. Deze jeugdigen zijn niet op een later moment alsnog teruggekomen met een hulpvraag. Hiermee hoeven deze jeugdigen niet op een wachtlijst te komen voor GGZ.
De huisartsen geven aan dat bij veruit de meeste jeugdigen met een hulpvraag, betrokkenheid van de POH-GGZ Jeugd is. De cliënttevredenheid van cliënten is hoog, gemiddeld een 8,8. In 2021 troffen we voorbereidingen om de laatste twee medisch centra aan de sluiten bij deze samenwerking. Dit start in het eerste kwartaal van 2022.
Naast dit POH-GGZ Jeugd aanbod richtten we ons ook op de procesmatige kant. Elk kwartaal vindt een overleg plaats tussen gemeente, Stichting Sociaal Team Houten (SSTH) en een vertegenwoordiging vanuit huis- en jeugdartsen. Hier bespreken we knelpunten en zoeken we naar oplossingen, met als doel het snel kunnen bieden van een passend aanbod. Een voorbeeld is de invoering van het verkorte plan van aanpak, zodat een verwijsadvies van een jeugdarts sneller kan worden ingezet. Tweewekelijks is er overleg tussen het SSTH, CJG en POH-GGZ Jeugd, waarin zij casuïstiek bespreken en professionals elkaar adviseren over passend (voorliggend) aanbod.
In 2021 startten we met een nieuw bestuurlijk overleg: het platform jeugd. Hier ontmoeten verwijzer, zorgaanbieders en partijen uit het voorveld elkaar om gezamenlijke visie te vormen en ontwikkelingen te delen.
We willen dat elk kind in Houten een goede start in het leven heeft; de eerste 1000 dagen zijn cruciaal. Hiervoor stelden we een convenant Kansrijke Start Houten op. Veertien verschillende organisaties vanuit het (para) medische en het sociale domein ondertekenden dit. Het aantal ondertekenden groeit nog door. We kozen drie actielijnen om ons de komende tijd op te richten samen met de betrokkenen. Per actielijn is er een werkgroep en zijn er drie trekkers om tot een gedragen actieplan te komen. De gemeente faciliteert, stimuleert en coördineert in deze.
In totaal meldden zich 133 deelnemers aan voor de cursus Oudersinc. Een online cursus voor ouders in de eerste intensieve jaren van hun kind. Ervan uitgaande dat beide ouders deze cursus volgen, kunnen we spreken van 266 deelnemers.
We kochten Ouders voor Elkaar in, een maatjesproject waar gescheiden ouders elkaar ondersteunen. In totaal kwamen er 6 koppelingen tot stand tussen hulpouders en vraagouders. Er ontstond een goede samenwerking met o.a. het ST, CJG, JGZ en ook regionaal (Lekstroom verband). Hierin brachten we het aanbod rondom (complexe) scheidingen in beeld zodat vraag en aanbod op het juiste moment aan elkaar gekoppeld worden.
Prestatie-indicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | ||||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6.1 | De inwoner ervaart tijdig geholpen te zijn door het CJG | Inhoudelijk jaarverslag / kwartaalrapportage Q4 Sociaal Team | 86,6 | 8,8 | 3 | ||||||
6.2 | De inwoner ervaart snel geholpen te worden* (%) | CEO Wmo / Jeugd | Wmo: 69 Jeugd: X | Wmo: 73 Jeugd: X | Wmo: 71 Jeugd: 69 | Wmo: 66 Jeugd: 63 | nnb | 4 | |||
6.3 | Aantal ouders dat de cursus Oudersinc heeft gevolgd** | X | X | 20 | 133 | 3 | |||||
Sinds 2021 wordt gebruik gemaakt van een ander instrument waardoor de vergelijking met eerdere jaren niet meer mogelijk is. Bovendien werd eerder gerapporteerd in percentage en nu in rapportcijfer |
---|
* Dit kan zijn door zorgaanbieder en/of Sociaal Team. |
** Deze nieuwe indicator werd voorheen niet bijgehouden. In 2020 wordt er een 0-meting gedaan. |
Doel | Verklaring van afwijking | |||
6.2 | Uit het cliëntervaringsonderzoek (CEO) 2020 dat in juni 2021 is uitgevoerd, blijkt dat van de deelnemers aan het onderzoek 71% aangeeft op het gebied van Wmo snel te zijn geholpen. Op gebied van Jeugdzorg is dit percentage 69%. Het cliënttevredenheidsonderzoek over 2021 wordt in het voorjaar 2022 opgestart. | |||
---|---|---|---|---|
6.3 | In totaal hebben 133 deelnemers zich aangemeld voor deze cursus. Als alle aangemelde ouders de cursus samen met hun partner volgt, kan het aantal deelnemers oplopen tot 266 ouders. | |||