Doelstelling 1 |
---|
Inwoners hebben een positieve gezondheid. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.1 | Zelfredzaamheid Houten* | Monitor Sociale Kracht | 8,2 | 8,2 | 8,2 | 8,0 | 8,2 | |||
1.2 | Zelfredzaamheid Centrum Het Rond | Monitor Sociale Kracht | X | 7,9 | X | 7,9 | 7,8 | |||
* Is het vermogen van mensen om zichzelf te redden in het geval van de voortdurende veranderingen en gevolgen van een (chronische) ziekte of een tegenslag, op alle levensterreinen (score 1-10). Volgens cijfers van het CBS maakte in Houten in 2019 85,9% van de huishoudens geen gebruik van een Wmo of Jeugdzorg voorziening. Landelijk lag dit cijfer in 2019 op 80,4%. |
---|
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling werken we samen met de GGDrU.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Per 1 januari 2021 zijn de nieuwe, integrale, verordening en beleidsregels Jeugd en Wmo van kracht. Een belangrijk uitgangspunt van de verordening en beleidsregels is meer zelfredzaamheid van inwoners en het gebruik maken van voorliggende voorzieningen. De medewerkers van stichting Sociaal Team Houten geven (SSTH)hier uitvoering aan. De nieuwe verordening en beleidsregels bieden een goed kader om samen met inwoners in gesprek te gaan over wat nodig is en of er andere oplossingen zijn dan de inzet van maatwerkvoorzieningen. De implementatie is een continu leerproces, zowel voor de professionals van de stichting als de inwoners. De professional leert op een andere wijze het gesprek te voeren en de inwoner leert kijken naar de mogelijkheden in zijn netwerk. Het effect hiervan was dat er minder zware indicaties werden afgegeven. De wijze van werken die de verordening voorstaat kwam terug in het werkdocument van SSTH “Versterken van het gewone leven’. De stichtingen haar partners werken de komende jaren aan een (cultuur)verandering zodat zij inwoners meer dan voorheen kunnen ondersteunen met het brede informele aanbod dat in Houten aanwezig is. De businesscase begeleiding, draagt bij aan deze “beweging naar voren”. De businesscase begeleiding is gericht op het minder en korter indiceren naar de tweede lijn door middel van inzet van eigen begeleiding door SSTH Deze begeleiding is vrij toegankelijk, integraal en dichtbij huis, waarbij ook het versterken van het gewone leven centraal staat.
Prestatie-indicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | ||||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.1 | % Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 10.000 inwoners (BBV) | CBS-monitor | 3,1% | 3,3% | 3,5% | 3,4% | 3,3% | 3 | |||
1.2 | % Cliënten dat zich beter kan redden (% antwoord (helemaal) mee eens) | CEO Wmo Houten | 83% | 86% | 81% | 82% | nnb | 4 | |||
Doel | Verklaring van afwijking | |||
1.2 | In juni 2021 voerden we een Cliëntervaringsonderzoek Wmo en jeugd uit over 2020. Cliënttevredenheidsonderzoek over 2021 starten we in het voorjaar van 2022 op. | |||
---|---|---|---|---|