Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Regio Utrecht (GGDrU)
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Voor de inwoners van regio Utrecht en toekomstige generaties werkt de GGDrU - samen met anderen - aan een samenleving die gericht is op gezond en veilig leven, waarin iedereen uitgenodigd wordt om mee te doen en gezonde keuzes te maken en waarin gezondheidsbedreigingen alert gesignaleerd worden.
De GGDrU is belast met de uitvoering van de wettelijke taken op het terrein van de openbare gezondheidszorg voor 26 gemeenten in de provincie Utrecht. De belangrijkste taak van de regionale gezondheidsdienst is het voorkomen van ziekten en het bevorderen van gezond gedrag en een gezonde leefomgeving.
De zorg is gebaseerd op de Wet publieke gezondheid (Wpg). De GGDrU voert voor Houten enkele wettelijke taken uit, zoals Jeugdgezondheidszorg (JGZ, 0-18 jaar), infectieziektebestrijding, tbc-bestrijding, medische milieukundige zorg, technische hygiëne-zorg, seksuele gezondheid en inspecties kinderopvang. Daarnaast vraagt Houten inzet aan de GGDrU voor de uitvoering van onder meer forensische zorg, reizigersvaccinaties en het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) en de aanvullende werkzaamheden zoals vastgelegd in de jaarlijkse samenwerkingsovereenkomst.Deelnemende partijen
26 gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het bestuur van de GGDrU bestaat uit het algemeen bestuur (AB),het dagelijks bestuur (DB) en de voorzitter. Tot het bestuur van de GGDrU behoren ook bestuurscommissies en de adviescommissie ’Financiën en Bedrijfsvoering’. De gemeente Houten is vertegenwoordigd in het AB, in de bestuurscommissie met 1 zetel en 3 stemmen en in de adviescommissie 'Financiën en Bedrijfsvoering'. Het college van B & W heeft besloten voor beide gremia de portefeuillehouder gezondheidsbeleid af te vaardigen. Daarnaast zijn er regionale adviescommissies. De gemeenten in Lekstroom hebben besloten om het bestuurlijk platform van het sociaal domein hiervoor te benutten.
Begrotingsprogramma
Samen leven
Maatschappelijk belang
De GGDrU levert een bijdrage aan het deelprogramma Sport en gezondheid uit de begroting. Hierin richt het product gezondheidszorg zich enerzijds op het ondersteunen van kwetsbare mensen, anderzijds op het voorkomen van problemen door gerichte preventie. Het deelprogramma sluit aan bij één van de hoofddoelen van de Wmo zoals dit in het visie-document is geformuleerd: inwoners zijn in staat, door ondersteuning en begeleiding, zo volledig mogelijk en zo zelfstandig mogelijk, deel te nemen aan de maatschappij. De verschillende transities hebben ertoe geleid dat gemeenten meer taken en bevoegdheden hebben gekregen als het gaat om de zorg voor kwetsbare burgers. Gelet op bezuinigingen, de transities en het beroep op eigen verantwoordelijkheid, is investeren in preventie, waarbij inwoners zo lang mogelijk gezond en zelfstandig thuis kunnen (blijven) wonen noodzakelijk. Op basis van onderzoek van GGDrU richt Houten zich op de thema’s psychosociale gezondheid, gezond gewicht en bewegen en preventie ten aanzien van het gebruik van genotmiddelen. Veel informatie is te vinden in de gezondheidsatlas www.ggdatlas.nl.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
De GGDrU levert een bijdrage aan het bevorderen van een gezonde bevolking door middel van onderzoek, advies en ondersteuning. De JGZ heeft een belangrijke signalerende functie als het gaat om de ontwikkeling van onze jeugd. Een andere belangrijke taak van de GGDrU is het verzamelen van epidemiologische gegevens waarmee de gemeenten hun beleid kunnen richten.
Lokaal belang
Onderdeel uitmaken van de verbonden partij GGDrU levert Houten voordelen op het gebied van (financieel) risicospreiding, bestuurlijke kracht en effectiviteit, kennis en expertise en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Houten is 1 van de 26 gemeenten die de openbare gezondheidszorg afnemen bij de GGDrU. Dit vraagt in de praktijk om afstemming met andere gemeenten op zowel bestuurlijk als ambtelijk niveau, om, waar nodig, gezamenlijke ambities en/of zienswijzen te kunnen aangeven bij de GGDrU als opdrachtgever.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2021
De GGDrU heeft ook dit jaar vanuit het Coronabedrijf taken uitgevoerd rondom de bestrijding van het Coronavirus. Toch is door de GGDrU, soms met enige vertraging, uitvoering gegeven aan de meeste taken evenals de taken uit de samenwerkingsovereenkomst.
Kansrijke Start is uitgerold binnen de gemeente Houten, meer dan 13 organisaties zetten zich in voor de eerste 1000 dagen van een kind omdat dit de ontwikkeling op latere leeftijd voorspelt. Hierdoor staat het (para)medische en sociale domein meer dan voorheen met elkaar in verbinding. De GGDrU heeft ons op afstand (evenals Pharos vanuit VWS) de nodige ondersteuning geboden.
De GGiD (digitaal dossier) zou in 2021 live gaan maar geeft wederom vertraging opgelopen omdat de uitrol nog niet voldeed aan de behoefte.
Beleidsverantwoording 2021
De GGDrU kan betrokken worden bij de voorbereiding van de omgevingswet. Ook rondom milieu kwesties, hittestress en gezondheid. De gemeente Houten is deelnemer van het Schone Lucht akkoord.
Er is meer aandacht uitgegaan aan de mentale gezondheid gelet op het effect wat corona en de genomen maatregelen op ons heeft. Ook zijn er extra gezondheids-onderzoeken uitgevoerd gericht op de impact van Corona en op de leeftijdsgroep 16-25 jarigen.
De GGDrU ondersteunt scholen bij de Gezonde School aanpak (een programma dat scholen helpt om te werken aan een gezonde leefstijl). Tien basisscholen doen mee en hiervoor zijn 14 trajecten uitgerold.
Door de forse verdere groei van het coronabedrijf in 2021 met relatief veel, op het gebied van privacy/Avg, onervaren uitzendkrachten heeft GGDrU veel aandacht besteed aan het werken met persoonsgegevens. Medewerkers zijn getraind op dit gebied, werkprotocollen zijn aangevuld op het gebied van werken met persoonsgegevens en er zijn data protection impact assessment (DPIA’s) uitgevoerd en systemen ingericht conform de normen van de Avg.
Financiële bijdrage 2021 van Houten
De bijdrage van Houten was in de begrotingswijziging 2021-1 van de GGDrU bepaald op € 2.036.051. De werkelijke bijdrage voor 2021 bedroeg € 1.986.026.
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-2021
Verschil
Eigen vermogen
5.143
4.113
-1.030
Vreemd vermogen
35.524
49.258
13.734
Totaal vermogen
40.667
53.371
12.704
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-2.027
-1.030
997
Mutaties reserves
2.027
1.595
-432
Resultaat
0
565
565
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Uit de jaarrekening 2021 blijkt dat de genoemde risico’s financieel afdoende afgedekt zijn, omdat GGDrU over voldoende weerstandscapaciteit beschikt.
Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
De AVU werkt samen met en in opdracht van de Utrechtse gemeenten aan de verbetering van het milieu met betrekking tot afval. Daarbij wordt gestreefd naar het bereiken van een zo gunstig mogelijk effect, tegen zo laag mogelijke kosten. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de inwoners van de provincie Utrecht aangeboden huishoudelijk afval (dus geen afval van bedrijven). De AVU doet dit door de organisatie en de regeling van transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen.
Deelnemende partijen
De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, de Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het algemeen bestuur bestaat uit twee leden uit de gemeente Utrecht, te benoemen door de gemeenteraad en één deelnemer per overige gemeente. De portefeuillehouder Duurzaamheid is namens de gemeente Houten lid van het algemeen bestuur van de AVU.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
De AVU bundelt de deskundigheid van de aangesloten gemeenten, waardoor er voor beleid en uitvoering een platform met veel (plaatselijke) kennis beschikbaar is. Door inzameling en verwerking van huishoudelijk afval gezamenlijk aan te besteden worden dankzij grote hoeveelheden in de regel gunstige tarieven verkregen.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Alle gemeenten hebben belang dat het transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen goed geregeld is. Alle gemeenten profiteren mee van de lagere aanbestedingskosten door het gezamenlijk aan te besteden en profiteren mee van de veelal lagere prijzen die worden geboden als er grote hoeveelheden afval voor langere termijn ter verwerking worden aangeboden.
Lokaal belang
De gemeente Houten levert zelf kennis aan de aangesloten gemeenten, maar profiteert ook van de kennis die de andere gemeenten inbrengen. Door het gezamenlijk aanbesteden van de grote stromen gescheiden ingezameld huishoudelijk afval, profiteren alle gemeenten van de besparing op de aanbestedingskosten en op de veelal gunstigere tarieven die worden geboden als het om grote hoeveelheden afval gaat.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Niet van toepassing.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2021
De prognoses van afvalhoeveelheden in de AVU begroting 2021 waren gebaseerd op de afgevoerde hoeveelheden in 2019 (dus voor Corona). Omdat veel mensen ook in 2021 thuis werkten, is de hoeveelheid huishoudelijk afval groter dan geprognosticeerd, maar minder groot dan in 2020. In 2019 was de hoeveelheid afval per inwoner 526 kg. In 2020 was dat 564 kg. In 2021 was dat 537 kg. Die hoeveelheid is nog steeds meer dan voor Corona (en de prognose in de begroting 2021), maar minder dan in het eerste Coronajaar. Er is in 2021 3% meer afval via AVU-contracten afgevoerd dan begroot. Dat zou normaal gesproken leiden tot een naheffing. In 2021 was er echter een onverwachte meevaller omdat de opbrengst van oud papier onverwacht flink toenam. Die meevaller zorgt er voor dat Houten niet eens hoeft bij te betalen voor de grotere hoeveelheden afval, maar zelfs geld terug krijgt.
Beleidsverantwoording 2021
De AVU heeft in 2021 samen met Circulus Berkel en ROVA onder de naam CirkelWaarde een contract afgesloten voor de verwerking van luiers.
De verwerking van oud papier is aanbesteed in 2021. Dat heeft geleid tot een nieuwe contract met een verwerker die dichter bij gevestigd is (Renkum) en een hogere papierprijs geeft.Financiële bijdrage 2021 van Houten
De bijdragen van de gemeenten worden hoofdzakelijk bepaald door het aantal ton afval dat via de AVU (contracten) wordt aangeboden bij de verwerkers. De Houtense bijdrage voor 2021 was geraamd op € 1.821.825 bij 50.103 inwoners , oftewel € 36,36 per inwoner.
Omdat oud papier in 2021 veel meer opbracht dan verwacht, is de werkelijke bijdrage 10% lager uitgevallen dan begroot: € 1.630.536 bij 50.288 inwoners, oftewel €32,42 per inwoner. (bron: concept-jaarstukken AVU 2021)
Na vaststelling van de definitieve jaarstukken van de AVU, zal de teveel betaalde bijdrage 2021 worden terug gestort door de AVU.Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-21
Verschil
Eigen vermogen
€ 696
€ 801
€ 105
Vreemd vermogen
€ 23.790
€ 20.805
- € 2.985
Totaal vermogen
€ 24.486
€ 21.606
-€ 2.880
Bron: concept-jaarstukken AVU 2021
Financieel resultaat 2021
Bron: concept-jaarstukken AVU 2021
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
0
€ 105
€ 105
Mutaties reserves
0
€ 1
€ 1
Resultaat
0
€ 106
€ 106
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Statutair is vastgelegd dat de AVU zelf geen bestemmingsreserves of voorzieningen opbouwt. De nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing is in 2015 door het Algemeen Bestuur van de AVU vastgesteld. De belangrijkste conclusie die uit deze nota kan worden getrokken is dat een discontinuïteit in de afvoer en de verwerking van met name het huishoudelijk en het grof huishoudelijk restafval en het gft-afval kan leiden tot de kortdurende inzet van extra financiële middelen. De kans hierop wordt echter zeer klein ingeschat. Daarom wordt bij de AVU geen weerstandsvermogen aangehouden. De nota wordt in 2022 geactualiseerd en opnieuw vastgesteld. Kosten en opbrengsten worden één op één doorberekend aan deelnemende gemeenten. Als deelnemende gemeenten zelf een mogelijk financieel risico willen opnemen in de risicoparagraaf van hun begroting kan een bedrag worden aangehouden van € 34 per ton huishoudelijk restafval. Voor Houten zou dat gaan om een bedrag van ca. € 272.000. Omdat de meeste verwerkingscontracten langlopende contracten zijn met een bekende indexering, kunnen tarieven eigenlijk geen onverwachte tegenvallers opleveren. Maar bijvoorbeeld in 2020 zijn er desondanks tegenvallers geweest, zoals de stagnerende afzet van papier.
Overige relevante gegevens
De AVU heeft een convenant met de belastingdienst gesloten en geniet horizontaal toezicht.
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het recreatieschap de Stichtse Groenlanden is belast met de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van de diverse dagrecreatieterreinen. Daarnaast houdt het recreatieschap zich bezig met aanleg en beheer van recreatieve routes en routenetwerken voor wandelen, fietsen, paardrijden en kanovaren.
Deelnemende partijen
De gemeenten: Houten, Utrecht, Lopik, De Bilt, Nieuwegein, Woerden, IJsselstein, Stichtse Vecht, De Ronde Venen en de provincie Utrecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Wethouder Bos is lid van het dagelijks en algemeen bestuur. Daarnaast is raadslid Robert Pelleboer ook lid van het algemeen bestuur.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het ontwikkelen en beheren van recreatievoorzieningen draagt bij aan de leefbaarheid van de gemeente Houten en de Utrechtse stadsregio.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het belang is voor alle gemeenten en provincie gelijk, namelijk goede recreatievoorzieningen voor de inwoners in de directe leefomgeving en ook verder buiten de grotere steden. Gebruik van recreatievoorzieningen door inwoners zijn regelmatig niet gebonden aan de gemeente waar je woont. De ene gemeenten heeft door de ligging (bijv. langs de rivier Lek) en/of de het grotere, groene buitengebied meer ruimte voor opvang van recreanten dan een meer stedelijke gemeente zoals bijv. Utrecht of Nieuwegein.
Lokaal belang
Voor onze inwoners is het van belang dat er voldoende recreatiemogelijkheden in Houten en de regio zijn.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Niet van toepassing..
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2021
Gebleken is dat het lastig is om de ontwikkeling van het project recreatief knooppunt ’t Waal voort te zetten, vanwege de knellende verkeerscapaciteit van de Lekdijk. Een nieuw ‘Raad van State-proof’ bestemmingsplan werd niet haalbaar geacht. Inmiddels heeft het DB besloten om de ontwikkeling van recreatief knooppunt ’t Waal ‘on hold’ te zetten. Met de ontwikkelingen rond de dijkversterking van de Lekdijk wordt een project voorbereid om op een deel van de Lekdijk de wegcapacieteit te vergroten. Dit betreft het project Sterke Veilige Lekdijk waarbij tevens de weginrichting wordt aangepast zodat deze weg ook veilig is voor vooral langzaam verkeer. Dee capaciteitsvergroting zal op termijn ervoor zorgen dat het knooppunt ’t Waal voldoende bereikbaar is. Met de Stichting Leefbaarheid Tull en ‘t Waal zijn gesprekken gevoerd over toekomstige activiteiten op de recreatieterreinen van het schap langs de Lek. Afgelopen jaar is veel handhaving en toezicht geweest bij de recreatieplas waarbij vooral de overlast van jetski’s is afgenomen.
Vanwege de transitie waarin Stichtse Groenlanden zit met Recreatieschap Midden Nederland hebben er verder weinig nieuwe ontwikkelingen plaatsgevonden binnen het schap. Men heeft zich vooral gericht op deze transitie en voor het beheer en onderhoud van de terreinen gezorgd.
Beleidsverantwoording 2021
Het jaar 2021 was wederom een turbulent jaar voor het recreatieschap. Corona had vanwege de corona-crisis en maatregelen invloed op het aantal mensen dat de recreatiegebieden heeft bezocht. Hierdoor waren er ook minder inkomsten voor het schap. Dit is begrotingstechnisch verwerkt in 2021.
Daarnaast heeft het schap eind 2020 uitgesproken geen toekomst te zien in de wijze waarop de samenwerking momenteel georganiseerd is. In 2021 zijn plannen gemaakt voor een nieuwe organisatie. Naar verwachting zal uitvoeringsorganisatie RMN geliquideerd worden met ingang van 31 december 2022; de gemeenteraad van Houten heeft hier op 3 maart 2022 hiermee ingestemd. Eind 2022 zal RMN hier een besluit over nemen op basis van de besluiten die daarover zijn genomen in de deelnemende gemeenten.
De stappen die zijn gezet om een nieuwe organisatie voor SGL op te zetten zijn erop gericht om de werkzaamheden die RMN tot op heden verricht, door een andere partij gaat worden verricht met ingang van 1 januari 2023. Beoogde partij hiervoor is Staasbosbeheer (SBB). Met SBB is een intentieovereenkomst gesloten waarbij gaat worden onderzocht of zij dat ook werkelijk kunnen gaan doen en wat daarvan de kosten dan zijn. Een aanbod van SBB volgt in mei / juni 2022 waarbij dan ook de kosten duidelijk zijn. Ook met deze nieuwe organisatiewijziging van SGL en de intentie om te onderzoeken of SBB de partij is om hierin mee samen te werken, heeft de Raad op 3 maart 2022 mee ingestemd.
Financiële bijdrage 2021 van Houten
De totale bijdrage van Houten voor 2021 bedroeg € 229.414 (Gemeentelijk aandeel in deze verbondenpartij bedraagt 6,6 %)
Balanspositie eind 2020*
(bedragen x € 1.000)
1-1-2020
31-12-20
Verschil
Eigen vermogen
4.744
4.722
-22
Vreemd vermogen
3.563
3.299
-264
Totaal vermogen
8.307
8.021
-286
Financieel resultaat 2020*
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-111
124
235
Mutaties reserves
90
-156
-246
Resultaat
-21
-32
-11
*Jaarrekening 2021 SGL zal in juni aan de gemeente worden toegezonden waarna deze in de Raad van oktober wordt behandeld.
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Nog niet bekend. Zie*
Overige relevante gegevens
Nog niet bekend. Zie*
Website
Recreatieschap Stichtse Groenlanden - Recreatie Midden-Nederland (recreatiemiddennederland.nl)
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
De VRU voert taken uit voor de gemeente Houten conform de Wet veiligheidsregio’s. Dit is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling, vastgesteld met de 25 andere gemeenten binnen Veiligheidsregio Utrecht.
Voor de uitvoering van haar wettelijke taken dient de VRU, als onderdeel van een cyclisch proces iedere vier jaar de volgende documenten vast te stellen:- Regionaal risicoprofiel: bevat een analyse van de risicovolle situaties en daarvan afgeleid de belangrijkste soorten branden, rampen en crises in de regio. Het regionaal risicoprofiel is afgestemd met de risicoprofielen van de buurregio’s en de netwerkpartners. Het risicoprofiel vormt de grondslag voor het beleidsplan.
- Beleidsplan: vormt het (strategisch) beleidskader voor de meerjarige beleidsperiode. In dit plan is richting gegeven aan de ambities van de VRU op het terrein van risicobeheersing, crisisbeheersing en brandweerzorg.
- Een regionaal crisisplan: het crisisplan is in de plaats gekomen van het gemeentelijke rampenplan. Het crisisplan beschrijft de algemene organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de veiligheidsregio. In het crisisplan zijn de taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en afspraken over de randvoorwaarden, melding en alarmering, opschaling, gezag en informatievoorziening opgenomen.
Deelnemende partijen
De 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht bestaat uit de
burgemeesters van de 26 Utrechtse gemeenten.Begrotingsprogramma
Veilige leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het zorgdragen voor en daar waar het kan verhogen van een (fysiek) veiligheidszorgniveau. Dit richt zich op activiteiten rondom de thema’s: externe veiligheid, brandveiligheid & brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
- Eenduidige en efficiënte inrichting van de brandweer
- Eenduidige aanpak van rampen en crises
- Eenduige aanpak brandweerzorgLokaal belang
De VRU inventariseert voor de gemeente Houten de risico’s (inhoudelijk en financieel) op branden, rampen en crises en adviseert hierover het bevoegd gezag.
De VRU organiseert voor de gemeente Houten de brandweerzorg met als taak: het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt.
De VRU bereidt zich voor op de bestrijding van branden en organiseert de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
De VRU heeft de verantwoordelijkheid voor het instellen en in stand houden van een brandweer, GHOR, meldkamerfunctie, aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel en de informatievoorziening voor het gebruik tijdens calamiteiten.Afspraken met de andere deelnemende partijen
Vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2021
Het hele jaar heeft vooral in het teken gestaan van de aanpak corona. Dit heeft ook impact gehad op de planning 2021 van de VRU. In de jaarrekening 2021 van de VRU zal hierop worden ingegaan.
Beleidsverantwoording 2021
In de jaarrekening 2021 van de VRU zal hierop worden ingegaan.
Financiële bijdrage 2021 van Houten
De bijdrage voor de VRU bedraagt € 2.358.000
Balanspositie eind 2021*
(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-2021
Verschil
Eigen vermogen
17.332
27.237
9.905
Vreemd vermogen
47.178
62.708
15.530
Totaal vermogen
64.190
85.945
24.435
Financieel resultaat 2021*
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
1.784
5.505
3.721
Mutaties reserves
-1.784
-2.403
-619
Resultaat
0
3.103
3.103
* op basis van voorlopige jaarstukken 2021.
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Het grootste risico betreft het voordoen van grote rampen en calamiteiten in een regio gemeente, waardoor er een financieel risico ontstaat voor het bekostigen van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling VRU. Zoals nu kan worden voorzien worden de kosten die door de Veiligheidsregio is gemaakt, vergoed door het rijk.
Website
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing
- Gemeenschappelijke regelingen Werken en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werken en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Uitvoering geven aan de Participatiewet en aanverwante regelgeving op het terrein van sociale zekerheid.
Deelnemende partijen
Lekstroomgemeenten Houten, IJsselstein, Nieuwegein en Lopik
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De vier Lekstroomgemeenten zijn ieder met één bestuurder vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur van WIL. Houten heeft de verordenende bevoegdheid niet overgedragen aan WIL. Verordeningen worden door het bestuur van WIL als voorgenomen besluit ter vaststelling aangeboden aan de gemeente Houten.
Begrotingsprogramma
Samenleven
Maatschappelijk belang
WIL verleent de dienstverlening op het terrein van de Participatiewet. Die dienstverlening omvat bijstandsverlening, werkgeversdienstverlening, inkomensondersteuning en schuldhulpverlening. Daarnaast wordt De Houtense Werktafel gefaciliteerd door WIL op o.a. het gebied van ICT en HRM. WIL heeft een belangrijke rol als het gaat om beleidsvoorbereiding. WIL vertegenwoordigt de Lekstroom-gemeenten in de arbeidsmarktregio Utrecht-Midden, waar de gemeente Utrecht centrumgemeente van is.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Door het gemeenschappelijk te organiseren ontstaan er voordelen en mogelijkheden die niet zouden ontstaan als dit allemaal apart van elkaar wordt georganiseerd. Dit zijn zowel financiële voordelen met betrekking tot het efficiënter kunnen verstrekken van uitkeringen als voordelen doordat vacatures en projecten breder gedragen kunnen worden door de gemeenten. Hierdoor ontstaat meer effectievere uitvoering, meer kwaliteit in de uitvoering en minder overhead.
Lokaal belang
WIL is opgericht in het kader van uitvoering van de Participatiewet. Voor de burgers in Houten die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering, van de Participatiewet voor een baan (bijvoorbeeld door middel van loonkostensubsidie) of ondersteuning van inkomen en minimaregelingen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Door dit gezamenlijk te organiseren binnen de regio kunnen efficiëntie-voordelen worden behaald, kunnen vacatures breed binnen de subregio worden gedeeld en kunnen nieuwe projecten worden gestart waaraan uit verschillende gemeenten voldoende klanten kunnen deelnemen. Het belang van Houten is daarmee het behalen van financiële voordelen en het bieden van meer mogelijkheden aan de inwoners die afhankelijk zijn van inkomensondersteuning en/of de Participatiewet. Kortom effectievere uitvoering met meer kwaliteit en meer financiële efficiëntievoordelen.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Middelen voor (arbeids)-ontwikkeling, bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies (het zogeheten BUIG-budget), middelen voor minimaregelingen en middelen voor bijzondere bijstand worden niet met elkaar gedeeld, en per iedere individuele gemeente afgerekend.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2021
De evaluatie van de innovatie-agenda is in november 2021 afgerond.
Beleidsverantwoording 2021
Er zijn stappen gemaakt in het integraal, mensgericht werken, dichtbij de inwoner en zo eenvoudig en eenduidig mogelijk voor de inwoner. Vooral door de doorontwikkeling van het project Op Koers, waarbij ook professionals van WIL op het vlak van inkomen / schulddienstverlening participeren. In de “normale werkprocessen” zit echter nog wel ruimte voor verbetering in de afstemming om het gewenste eindplaatje op het gebied van dienstverlening te bereiken. Hier wordt in 2022 op basis van het jaarplan en de evaluatie innovatie-agenda verder invulling aangegeven.
Financiële bijdrage 2021 van Houten
De bijdrage van Houten aan WIL bedroeg in 2021 € 3.662.097.
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-21
Verschil
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 8.096
€ 5.754
-€ 2.342
Totaal vermogen
€ 8.096
€ 5.754
-€ 2.342
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Mutaties reserves
€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Het resultaat van WIL is zowel begroot als werkelijk altijd 0. Dit komt doordat de Wil op werkelijkheid afrekent met de deelnemende gemeenten.
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Geen.
Website
Overige relevante gegevens
n.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats
Wijk bij Duurstede
Doel
Het doel en de taken van het Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), v.m. RHC Zuidoost Utrecht, worden in artikel 3 en 5 van de gemeenschappelijke regeling RAZU omschreven als:
- Uitvoering geven aan de Archiefwet 1995.
- Alsmede het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
- De zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers, zoals nader omschreven in de Archiefwet 1995.
- Het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de deelnemers voor zover deze niet zijn overgebracht.
- Het stimuleren van de lokale en regionale geschiedbeoefening en het daartoe aanleggen van de lokale en regionale geschiedenis.
Deelnemende partijen
Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Vijfheerenlanden
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De RAZU heeft een één laagsbestuur. Iedere deelnemende gemeente levert een bestuurslid. Onze burgemeester is dit vanuit de gemeente Houten. In de besluitvorming geldt de meerderheid van stemmen. De stemverhouding is geregeld in artikel 8 van de gemeenschappelijke regeling: Ieder lid van het bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente. Dit levert de volgende stemverdeling op: Bunnik 2 stemmen, Houten 6 stemmen, Rhenen 3 stemmen, Utrechtse Heuvelrug 5 stemmen, Vijfheerenlanden 6 stemmen en Wijk bij Duurstede 3 stemmen.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Bovengenoemde taken (zie achter doel) vloeien voort uit de Archiefwet. Deze wet verplicht overheidsinstellingen de archieven in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren. Daarnaast verplicht de Archiefwet overheidsinstellingen om archieven die ouder zijn dan 20 jaar en voor blijvende bewaring in aanmerking komen, toegankelijk te maken voor het publiek.
De hoofdtaken van dit samenwerkingsverband op archiefgebied zijn:- Beheer van de oudere archieven,
- Toezicht en advisering,
- Beheer jongere archieven en
- Dienstverlening met inbegrip van publieksactiviteiten op cultuurhistorisch gebied.
Deze taken vinden hun wettelijke grondslag in de Archiefwet 1995. De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de eigen archieven berustte tot 2006 bij de afzonderlijke gemeenten. Sindsdien ligt de verantwoordelijkheid bij het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling RAZU en worden de wettelijke taken door het RAZU uitgevoerd.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Doel van het RAZU is in het samenwerkingsgebied:
- uitvoering geven aan de Archiefwet; alsmede
- vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Lokaal belang
De archiefwet schrijft voor dat een gemeente permanent te bewaren archiefbescheiden na 20 jaar overdraagt aan een archief bewaarplaats. Bovendien schrijft de archiefwet voor dat een onafhankelijke archiefinspecteur toezicht moet houden op de archieven/informatiehuishouding van een gemeente. Het RAZU voert deze taken uit waardoor de gemeente Houten aan haar wettelijke verplichtingen voldoet.
Een deel van de overgebrachte archieven over Houten is bewerkt door het RAZU. Dit komst de duurzaamheid en de vindbaarheid van de archiefstukken ten goede.Afspraken met de andere deelnemende partijen
Er zijn geen afspraken met de andere deelnemers binnen deze regeling.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2021
- De e-depotpilot is afgerond met een eindrapportage. Het RAZU bestuur heeft gekozen voor het ontwikkelen van een e-depot op basis van Common Ground (Common Ground: informatie visie waarbij data apart wordt opgeslagen van werkprocessen en applicaties).
- De archiefdienst (RAZU) bestond in 2021 25 jaar hetgeen gevierd is.
- In 2021 is een nieuwe directeur-archivaris aangesteld.
- Ook dit jaar heeft er een verschuiving in de taakuitvoering plaatsgevonden. Er heeft ten gevolge van de coronacrisis veel meer digitale dienstverlening plaatsgevonden.
- Er is uitvoering gegeven aan het Privacy Programma.
Beleidsverantwoording 2021
Ter verbetering van de kwaliteit van het informatiebeheer van de deelnemende gemeenten heeft het RAZU een aantal vervolg bijeenkomsten georganiseerd om kennis te delen in de vorm van werkgroepen. Daarnaast heeft het RAZU een aantal producten ontwikkeld ter ondersteuning van de gemeenten, zoals richtlijnen voor het overbrengen van bouwdossiers en de advisering over het beperken van de openbaarheid bij de overbrenging van de archieven naar de archiefbewaarplaats.
Financiële bijdrage 2021 van Houten
De totale lasten van de gemeenschappelijke regeling in 2021 bedroegen incl. winstopslag van 2% € 968.000. De bijdrage van Houten hieraan was € 209.316
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-21
Verschil
Eigen vermogen
230
275
45
Vreemd vermogen
644
1.007
363
Totaal vermogen
874
1.282
408
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-77
45
122
Mutaties reserves
77
44
-33
Resultaat
0
89
89
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
- Alle personeelsleden zijn in vaste dienst van de gemeente Houten en worden langdurig gedetacheerd bij het RAZU. De salariskosten worden volledig door het RAZU vergoed, behalve voor één medewerkster, waarvan de gemeente Bunnik de helft voor haar rekening neemt. Risico bestaat, dat deze medewerkers “normale” problemen krijgen als langdurige ziekte, niet functioneren etc. Het risico van bijvoorbeeld afkeuring of inzet van hulpverleners ligt dan bij de gemeente Houten. Verder zou de inzet van onze eigen Personeel & Organisatiediscipline incidenteel hoger kunnen blijken te zijn dan de bijdrage die we hiervoor jaarlijks van het RAZU ontvangen.
- Omdat het gehele statisch archief van de deelnemende gemeenten op één plaats geconcentreerd wordt, is bij een grote calamiteit (bijvoorbeeld brand) de kans aanwezig dat een belangrijk deel verloren gaat. Gezien de toe te passen veiligheidseisen bij de nieuwbouw wordt dit risico zeer laag ingeschat.
Website
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoering van vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken milieu
Deelnemende partijen
Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht, Woudenberg en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het bestuur van de RUD Utrecht bestaat uit een Dagelijks Bestuur (DB) en een Algemeen Bestuur (AB).
Het DB bestaat uit vier wethouders namens de gemeenten en de gedeputeerde namens de provincie. Gemeente Houten maakt deel uit van het DB.
In het AB van de RUD Utrecht zijn alle opdrachtgevers vertegenwoordigd waaronder ook gemeente Houten (1 zetel door wethouder).Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu)
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu).
Lokaal belang
Kwalitatieve goede VTH-taakuitvoering op complexe milieudossiers
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Geen
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2021
De RUD heeft in 2021 concreet invulling gegeven aan de eerder gezamenlijk vastgestelde ontwikkelkoers; De technisch adviserende dienst (in plaats van puur uitvoeringsdienst van vergunningen, toezicht en handhaving).
Zo zijn er 2 nieuwe rollen binnen de RUD toegevoegd zoals de Omgevingsadviseur en de Casemanager. Dit om tot meer integrale advisering te komen en termijnen te halen die onder de Omgevingswet gaan gelden. Ook is een proces ingericht hoe om te gaan met eventuele nieuwe productwensen vanuit deelnemers (businesscase per nieuw product).
Ook heeft de RUD in 2021 een voortrekkersrol genomen wat betreft het maken van samenwerkingsafspraken die nodig zijn voor een efficiënte en adequate uitvoering van de milieu VTH-taken onder de Omgevingswet.
Daarnaast heeft de RUD in samenwerking met de RUD in opdracht van de gemeenten de effecten van de Omgevingswet per vak-specialistisch thema (geluid, water, externe veiligheid etc). in beeld gebracht. Dit ter bevordering van een kwalitatieve goede omgevingsvisies en omgevingsplannen die gemeenten moeten vaststellen.
Zoals vrijwel alle organisaties hebben de maatregelen omtrent het coronavirus een forse invloed gehad op de uitvoering van de taken. De taakuitvoering voor gemeente Houten is voor 83 % gerealiseerd. In tegenstelling tot 2020 heeft het AB van de RUD in 2021 besloten om de variabele bijdrage niet om te zetten in een vaste bijdrage, ondanks de lagere productienorm als gevolg van Corona. Conform de geldende financieringssystematiek ontvangt gemeente Houten daarom een deel van het voorschot terug.
Het toezicht op professionele asbest verwijdering is in 2021 (conform wettelijke verplichting) overgedragen.
De voorbereiding op taakverschuiving ‘Bodem’ van provinciaal bevoegd gezag naar gemeentelijk bevoegd gezag heeft een vervolg gekregen. Er is concreet inzichtelijk gemaakt om welke taken het gaat met een inschatting van de financiële gevolgen.
Er is in 2021 wederom geen duidelijkheid vanuit het Rijk gegeven over de compensatie van de nieuwe taak, daarnaast is er regionaal nog discussie over verdeling van de provinciale bodemtaken over RUD en ODRU. In 2022 wordt hierover meer duidelijk verwacht, eveneens over de financiering.
Beleidsverantwoording 2021
RUD is wat betreft de uit te voeren VTH-taken beleidsarm.
Financiële bijdrage 2021 van Houten
De structurele bijdrage aan RUD Utrecht 2020 was € 250.000 (exclusief aanvullende opdrachten buiten de dienstverleningsovereenkomst).
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000)
EK
1-1-2021
31-12-2021
Verschil
Eigen vermogen
€ 1.659
€ 2.227
€ 568
Vreemd vermogen
€ 2.612
€ 5.325
€ 2.713
Totaal vermogen
€ 4.271
€ 7.552
€ 3.281
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd*
Verschil
Exploitatieresultaat
-/- € 435
€ 567
€ 1.002
Mutaties reserves
€ 370
€ 270
-/- € 100
Resultaat
-/- € 65
€ 837
€ 902
*na begrotingswijzigingen
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Vanaf 2023 (wederom uitgesteld) krijgt de gemeente Houten nieuwe bodemtaken die voor het grootste deel verplicht bij de RUD moeten worden ondergebracht. De kosten hiervan worden nu (kadernota 2023) geschat op € 57.000 structureel op jaarbasis. Een compensatie vanuit het Rijk wordt verwacht echter de hoogte hiervan is nog steeds volledig onduidelijk.
Website
Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
College van dijkgraaf en hoogheemraden van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en colleges van gemeenten De Bilt, Utrecht, Houten, Nieuwegein, Bunnik, Lopik, Zeist, Utrechtse Heuvelrug en Stichtse Vecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De gemeente Houten heeft één lid(wethouder) in het bestuur(éénlaags), waarbij dit lid bij besluitvorming 8 stemmen heeft van de 200.
Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
De BghU behartigt namens de deelnemers, voor zover het hun grondgebied betreft, haar belangen op het gebied van de heffing en invordering van belastingen, de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en basisadministraties en basisregistraties.
Deze gemeenschappelijke regeling heeft tot doel uit overwegingen van kwaliteit, continuïteit en efficiency samen te werken bij de beleidsvoorbereiding, heffing en invordering van waterschapsbelastingen en gemeentelijke belastingen, evenals bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van vastgoedinformatie.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
De verwachting is dat de BghU in staat is om in de toekomst meer schaalvoordelen te behalen en blijvend te investeren in de kwaliteit van dienstverlening.
Lokaal belang
De afweging voor de toetreding was complex. De belastingtaak in Houten werd uitstekend uitgevoerd. De verwachting was echter dat de afgenomen, krappe bezetting in combinatie met toekomstige investeringen een toenemend risico waren voor aantasting van het hoge kwaliteitsniveau en de kosten van uitvoering. Daar staat de verwachting tegenover dat de BghU in staat is om in de toekomst meer schaalvoordelen te behalen en blijvend te investeren in de kwaliteit van haar dienstverlening. Dat de BghU steeds op zoek is blijkt in de toetreding van Stichtse Vecht in 2020.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
De verwachting bij de begroting 2021 dat de economische crisis, welke voorkomt uit de corona crisis, zou leiden tot meer kwijtscheldingen, slechter betaalgedrag en meer invorderingsactiviteiten, lijkt alleen voor meer kwijtscheldingen op te gaan. Ook gevolgen voor de belastingopbrengsten in de toekomst lijkt tot op heden niet van toepassing te zijn.
Terugblik op voorspelde bedrijfs-en beleidsvoornemens
2021Aangaande de bedrijfsvoering worden de volgende vier kernwaarden onderscheiden: klantgericht, efficiënt, resultaatgericht en samenwerken. Deze kernwaarden zijn bepalend voor het kunnen realiseren van de missie en visie van de organisatie en het creëren van de gewenste bedrijfscultuur in de organisatie.
Beleidsvoornemens zijn:- Beter beheer Objecten (BAG, BRK), Eigenaren (BRK),Gebruikers (NHR, BRP) en Gebruik / Verbruik.
De achterstanden kadastrale mutaties zijn in 2021 ingelopen en dit heeft geen invloed op de huidige processen of aanslagopleggingen. Om deze mutaties sneller af te kunnen handelen werd er in 2021 een extra medewerker op deze werkzaamheden ingewerkt. Daarnaast is BghU in overleg met de afzonderlijke gemeenten over de aanlevering van de BAG-mutaties en dan met name over splitsingen en samenvoegingen die in het kader van de BAG zijn doorgevoerd. De kadastrale volledigheid is 2021 nog steeds een aandachtspunt. Omdat dit onderdeel is van het ontwikkelplan zijn er 2021 verbeterplannen gemaakt en doorgevoerd.
- De verdere ontwikkeling medewerkers dienstverlening door middel van communicatie cursussen (benaderen klanten, opstellen schriftelijke communicatie, etc.)
Dit is een continue proces. Er is in 2021 begonnen met wekelijkse start-ups. Hierbij zijn de medewerkers in de gelegenheid om knelpunten en verbeteringen aan te geven. Deze worden dan direct doorgevoerd, tenzij er een ICT-belemmering is.
Tevens is 2021 een actualisatietraining opgezet m.b.t:
- Actualiteiten invordering en kwijtschelding
- Invordering gedupeerden kinderopvangtoeslag
- Minnelijke schuldsanering voor zelfstandigen- Het vormgegeven van een klanttevredenheidsonderzoek
In het afgelopen jaar heeft de BghU geen onderzoek gestart maar is maatwerk geleverd aan burgers, bedrijven en instellingen die in de problemen zijn gekomen. Het gehele klanttevredenheidsonderzoek ligt een beetje stil, wel in staat om te kunnen meten, maar door de omstandigheden waarin de BghU verkeert met de pandemie (denk aan sluiting balie) en een stukje onderbezetting kan ook niet de dienstverlening geboden worden die de BghU als organisatie wil bieden.
- Het aanscherpen van onze schriftelijke communicatie met als doelstelling dat de schriftelijke communicatie voor iedere belastingplichtige eenduidig geïnterpreteerd kan worden en daarmee duidelijk is.
Dit is een continu proces. De vorig jaar ingevoerde werkgroep heeft dit jaar diverse verbeteringen in de schriftelijke communicatie doorgevoerd. Zoals
eerder aangegeven loopt er een pilot actief met een Chatbot. De Chatbot is qua aantal onderwerpen uitgebreid t.o.v. de startsituatie.- Verbeteren van onze huidige kwaliteitscontroles
In het kader van een controlplan zijn er een aantal processen geselecteerd die de BghU risicovol vinden. Het plan is om deze processen te controleren. Dit is niet alleen belangrijk voor de accountant, maar ook om als organisatie in control te zijn m.b.t. de processen. Daarom wordt er gestart met:
-Een controleaanpak in het algemeen;
-Een controleaanpak per proces;
-Detailvragen per proces.- Leren van onze fouten door veelvuldige communicatie in en tussen de procesteams.
2021 heeft de BghU benut om samen met ICT/data-analist, net als bij de parkeerbezwaren, op bezwaarcategorie te gaan filteren om te kunnen
bepalen waar verbeteringen in het proces aangebracht kunnen worden omdat middels de analyse beter te kunnen zien ‘waar het fout gaat’. Met deze uitkomsten worden er gesprekken gevoerd met de procesteams die verantwoordelijk zijn voor de aanslagoplegging.Financiële bijdrage 2021 van Houten
€ 632.000
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-21
Verschil
Eigen vermogen
€ 1.428
€1.540
€ 112
Vreemd vermogen
€ 4.078
€5.297
€1.219
Totaal vermogen
€ 5.506
€6.837
€1.331
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
€ 0
€ 112
€ 112
Mutaties reserves
€ 0
€326
€326
Resultaat
€ 0
€438
€438
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Geen
Website
Overige relevante gegevens
Voorstel resultaatbestemming aan bestuur:
- Rekeningresultaat 2021 € 275.000 te bestemmen in de algemene reserve;
- Resterend rekeningresultaat € 163.135 te bestemmen voor een teruggave van de deelnemersbijdrage. Dit laatste wordt verantwoord geacht omdat in de begroting 2022 middelen zijn opgenomen voor de overgang naar de nieuwe systemen.
Vennootschappen
- Vennootschappen NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid. Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. Met een balans van meer dan € 160 miljard is BNG Bank de vierde bank van Nederland.
Deelnemende partijen
Alle gemeenten en provincies
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De gemeente Houten heeft in de aandeelhoudersvergadering één portefeuillehouder als vertegenwoordiger.
Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Alleen overheden, namelijk het Rijk (50%), gemeenten, waterschappen en provincie mogen aandeelhouder zijn van de BNG. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.
Lokaal belang
Het kunnen bankieren en het kunnen aantrekken van kredietfaciliteiten tegen gunstige condities.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Niet van toepassing.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2021
Ook zonder rekening te houden met de gemiste rentekorting(zie hieronder) is het renteresultaat lager dan het voorgaande jaar. Dit is een gevolg van de lage rentestand, die met name het renteresultaat op het geïnvesteerde eigen vermogen negatief beïnvloedt. Op structurele basis achten we het renteresultaat echter gezond en over de nettowinst zijn we tevreden. Over het verslagjaar 2021 heeft BNG Bank een nettowinst gerealiseerd van EUR 236 miljoen, een 7%-stijging ten opzichte van 2020 (EUR 221 miljoen). Belangrijke oorzaak hiervan is het positieve resultaat financiële transacties van EUR 100 miljoen als gevolg van marktwaardeveranderingen. In 2020 bedroeg dit EUR 17 miljoen negatief.
Beleidsverantwoording 2021
Het renteresultaat bedraagt in 2021 EUR 407 miljoen, een daling van EUR 70 miljoen ten opzichte van 2020. De daling is voor EUR 57 miljoen toe te schrijven aan het feit dat BNG Bank als gevolg van een procesmatige fout niet tijdig heeft voldaan aan een rapportageverplichting om in aanmerking te komen voor de extra rentekorting van 0,5% op de Targeted Longer-Term Refinancing Operation (TLTRO). BNG Bank erkent en betreurt de gemaakte fout en heeft naar aanleiding hiervan maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen. De bank is in gesprek met de Nederlandsche Bank om alsnog tot een proportionele uitkomst te komen, die recht doet aan de bedoeling van de TLTRO en het feit dat BNG Bank materieel aan de voorwaarden voor toekenning voldoet.
Financieel belang 2021
De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap. De gemeente heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen (één stem per aandeel van € 2,50). Houten bezit 6.240 van de 55,69 miljoen aandelen. BNG Bank stelt een dividenduitkering over 2021 voor van EUR 127 miljoen (EUR 2,28 per aandeel). Dit is 60% van de nettowinst die overblijft na aftrek van de uitkering aan houders van hybride kapitaal. Het reguliere uitkeringspercentage van 50% is aangepast om te compenseren voor de niet-verkregen TLTRO-korting. De dividend voor 2021 bedraagt voor Houten € 14.227, welke pas in 2022 wordt uitgekeerd.
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000.000)
1-1-2021
31-12-2021
Verschil
Eigen vermogen
5.097
5.062
-35
Vreemd vermogen
155.262
143.995
-11.267
Achtergestelde leningen
35
36
1
Totaal vermogen
160.394
149.093
-11.301
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1.000.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Nettowinst
Geen begroting
236
nvt
Mutaties reserves
Geen begroting
nvt
nvt
Resultaat
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
BNG Bank is een sterk gekapitaliseerde bank. De Common Equity Tier 1-ratio en Tier 1-ratio bedragen per einde 2021 32% respectievelijk 38%. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. Op basis hiervan zijn we het hele jaar in staat geweest om tegen aantrekkelijke tarieven financiering aan te trekken in diverse valuta voor de korte en lange termijn.
Website
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
- Vennootschappen Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Vitens NV is een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder begrepen de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn. De aandelen van de NV zijn (in)direct in handen van provinciale en gemeentelijke overheden. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.
Deelnemende partijen
Vitens NV, Amersfoort, Baarn, De Bilt, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Hilversum, Houten, Leusden, Wijdemeren, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Scherpenzeel, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Zeist, Almere, Lelystad, Dronten, Zeewolde en de Provincie Utrecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De burgemeester neemt namens Houten deel aan het Algemeen en Dagelijks bestuur van het RHC.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Vitens is een publiek bedrijf. De aandeelhouders van Vitens – gemeenten en provincies – ondersteunen de maatschappelijke doelstellingen van Vitens, met (mede)verantwoordelijkheid voor gezondheid (door veilig en betrouwbaar drinkwater) en een duurzame samenleving met zorg voor de bescherming van natuur en milieu. Voor de aandeelhouders wil Vitens een financieel krachtig bedrijf zijn en een marktconform dividend uitkeren bij een gezonde solvabiliteit.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van alle deelnemende gemeenten en provincies.
Lokaal belang
Een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Houten. Daarnaast het financiële belang in de vorm van dividend als aandeelhouder.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Er zijn geen afspraken met de andere deelnemers binnen deze regeling.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2021
Niet van toepassing
Beleidsverantwoording 2021
Belangrijk thema's voor de komende jaren zijn de klimaatverandering en een toenemende watervraag. Het watersysteem moet toekomstbestendig worden. Het realiseren van voldoende en schoon drinkwater middels een klimaat-robuust watersysteem.
Financieel belang 2021 van Houten
Gemeente Houten is aandeelhouder. Sinds 2020 wordt er geen dividend meer uitgekeerd i.v.m. grootschalige investeringen.
Balanspositie eind 2020. *
(bedragen x € 1.000.000)
1-1-2020
31-12-2020
Verschil
Eigen vermogen
€ 533.300
€ 557.100
€ 23.800
Vreemd vermogen
€ 1.293.000
€ 1.340.100
€ 47.100
Totaal vermogen
€ 1.826.300
€ 1.897.200
€ 70.900
Financieel resultaat 2020*
(bedragen x € 1.000.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Resultaat voor belastingen
Geen begroting
23,9
Belastingen
Geen begroting
-
Resultaat na belastingen
23,9
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Niet
Website
Overige relevante gegevens
* De jaarrekeningcijfers over 2021 zijn op dit moment nog niet bekend. In voorgaande jaren waren deze pas eind mei beschikbaar. Indien mogelijk zal dit nog verwerkt worden.
Overige samenwerkingsverbanden
- Overige samenwerkingsverbanden U10
U10
Doel
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor Gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten.
Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.Deelnemende partijen
De gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein, Montfoort, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist vormen de U10-gemeenten.
De samenwerking werkt als een bestuurlijk netwerk en staat open voor andere gemeenten en overheden. Zij kunnen op basis van inhoud aanschuiven. Daarbij is het denkbaar dat zij een financiële bijdrage betalen, hetzij structureel, hetzij op projectbasis. Zo wordt op sommige onderdelen in U16-verband samengewerkt (energiestrategie, woningmarktregio en het Ruimtelijk-Economisch Programma).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De U10 kent geen dagelijks of algemeen bestuur. Het betreft een ‘lichte’ samenwerking op basis van een bestuursconvenant.
Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels (zie opsomming beneden).Begrotingsprogramma
Programma Samen leven
Programma Duurzame leefomgeving
Programma Goede bereikbaarheidMaatschappelijk belang
In regionaal verband wordt samengewerkt aan een gezonde, slimme en groene regio.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Gemeenten werken in U10-verband samen omdat de opgaven waar individuele gemeenten voor staan vaak grensoverschrijdend zijn of efficiënter en effectiever samen opgepakt kunnen worden. Daarnaast trekken U10 gemeenten gezamenlijk op richting provincie en Rijk.
Lokaal belang
Houten is onlosmakelijk onderdeel van de stedelijke regio Utrecht, als het gaat om wonen, werken en leven. Daarom is het in het belang van Houten om in regionaal verband te werken aan een gezonde, slimme en groene regio.
Dat gebeurt aan de volgende bestuurstafels in het bestuurlijk netwerk U10:- Gezonde woon- en leefomgeving
- Economische positionering
- Klimaatneutrale regio
- Duurzame bereikbaarheid
- Gezonde en inclusieve regio
- Groen en Landschap
Daarnaast wordt samengewerkt in een speciaal benoemde opgave: Ruimtelijk Economisch Perspectief en Programma
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Houten levert een actieve bijdrage aan U10 doordat het is vertegenwoordigd in alle bestuurstafels en plaatsvervangend trekker is van de tafel Klimaatneutrale regio.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2021
In 2021 zijn de Regionale Energiestrategie 1.0 en het Integraal Ruimtelijk Perspectief door de gemeenteraad vastgesteld.
Beleidsverantwoording 2021
Uitvoering geven aan de ‘Koers Ontmoetingsplaats Gezond Stedelijk Leven’, een samenhangend uitvoeringsprogramma.
Financiële bijdrage 2021 van Houten
Houten levert een structurele inwonerbijdrage (jaarlijks gecorrigeerd met inflatie, in 2021 gestegen met 2,9%) van € 1,17 en € 0,32 voor het bestuursconvenant U10 respectievelijk het bestuursconvenant Verkeer en vervoer. Daarnaast levert Houten een structurele bijdrage van € 1,00 per inwoner voor het bestuursconvenant Economic Board Utrecht (EBU). In totaal dus een inwonersbijdrage van € 1,49 voor de U10-samenwerking en € 1,00 voor EBU. De gemeente Houten telde op 1 januari 2020 50.146 inwoners.
Dit resulteert in een financiële bijdrage van € 125.000 in 2021.Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Niet van toepassing
Website
Overige relevante gegevens
Verbonden partijen in rekening en begroting
- Verbonden partijen in rekening en begroting Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden Partij
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Saldo
2021GGD Regio Utrecht (GGDrU)
1.869.609
2.036.051
1.986.026
50.025
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
1.466.551
1.821.825
1.759.719
62.106
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
200.888
206.399
229.414
-23.015
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
2.288.908
2.359.000
2.358.355
645
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
3.522.901
3.629.263
3.662.097
-32.834
Regionaal Archief Zuid-oost Utrecht (RAZU)
190.960
209.570
209.316
254
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
226.000
264.000
249.327
14.673
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
622.000
632.000
632.000
Totaal
10.387.816
11.158.108
11.086.254
71.854
- Verbonden partijen in rekening en begroting Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Verbonden Partij
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Saldo
2021NV Bank Nederlandse Gemeenten
-2.808
-10.000
-16.411
6.411
Totaal
-2.808
-10.000
-16.411
6.411
- Verbonden partijen in rekening en begroting Overige samenwerkingsverbanden
Overige samenwerkingsverbanden
Verbonden Partij
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Saldo
2021U10
134.552
161.338
145.559
15.779
Totaal
134.552
161.338
145.559
15.779