Doelstelling 3 |
---|
De verkeersveiligheid op een hoog niveau houden en waar mogelijk op basis van meer risicosturing verder verbeteren. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3.1 | Snelheidsoverschrijdingen op 30 km, 50 km, 60 km en 70 km-wegen terugdringen | Meetel-data SPI-kompas | X | X | X | 10% | X | |||
3.2 | Aantal geregistreerde ongevallen naar type: (brom-)fietsongevallen | RAVU-data VeiligheidNL | X | X | X | nnb | nnb | |||
Doel | Verklaring van afwijking | |||
3.1 | Naast het feit dat door de Coronamaatregelen bijna geen metingen hebben plaatsgevonden, blijkt deze effectindicator onvoldoende meetbaar. Dit bleek bij eerdere indicatoren ook het geval. Bij de begroting 2023 wordt hier opnieuw naar gekeken. | |||
---|---|---|---|---|
3.2 | Er is juridische discussie over de gegevens valt binnen het juridisch kaders van de AVG. Hierover is nog geen duidelijkheid. | |||
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In het kader van de aanpak Veilige straat zijn snelheidsremmende maatregelen getroffen op het Teakhout. In dit kader zijn ook gedragsacties gehouden met bewoners, VVN en leerlingen van basisschool De Bijenkorf op de Riddersborch om ouders/verzorgers te attenderen op hun rijgedrag. Bij basisschool De Plantage is de schoolomgeving aangepast. Daar heeft een vergelijkbare actie plaatsgevonden met leerlingen van de Plantage in verband met parkeergedrag en om ouders meer op de fiets te krijgen. Daarnaast zijn er het jaar door ook kleine (fysieke) aanpassingen in de openbare ruimte gedaan ter verbetering van de verkeersveiligheid.
Er zijn wel contacten geweest met bezorgdiensten, maar nog niet alle bedrijven zijn door de
coronamaatregelen bezocht. De politie heeft wel scootercontroles gehouden.
- Dit heeft geen grote afwijkingen opgeleverd. Opmerkelijk is wel dat op een klein gedeelte van de Koppeling de SPI kompas laat zien dat hier 70 wordt gereden, terwijl hier een maximum snelheid van 50 km/u geldt.
- Er heeft slecht een globale analyse plaatsgevonden aan de hand van de SPI fietsinfrastructuur. Dit vergt verder onderzoek in 2022.
Prestatie-indicatoren
Doel | Omschrijving prestatie 2021 | Voortgang | Toelichting | ||||||||
3.1 | 3 | De provincie Utrecht is volop bezig met het opstellen van een verkeersveiligheidsmodel waarin onder andere ook indicatoren worden opgenomen. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Samen met zowel landelijke als provinciale verkeersveiligheidsorganisaties onderzoek doen naar zinvolle indicatoren om te gebruiken voor het verkeersbeleid in Houten. | |||||||||||
3.2 | 3 | Er zijn 3 bedrijven in 2020 bezocht en in april 2021 zijn er nog 3 bezocht. Een digitaal overleg met alle bezorgdiensten is gezien de Coronamaatregelen en de avondklok voorlopig uitgesteld tot een later tijdstip. De politie plant acties om brommeroverlast aan te pakken. | |||||||||
In samenwerking met de partners van het KVO Het Rond ervaren brommeroverlast gericht aanpakken. | |||||||||||
3.3 | 3 | Dit is vooral gericht op bezorging van pakketten aan de gemeente Houten en wordt opgepakt vanuit duurzaamheid. | |||||||||
Onderzoek naar alternatieve mogelijkheden van pakketbezorging. Dit mede om overlast van bestelbussen te verminderen. | |||||||||||
3.4 | 1 | In de loop van het jaar is er landelijk een motie aangenomen om wegen binnen de bebouwde kom te verlagen van 50 km/u naar 30 km/u. Een 2-tal kruisingen uit het onderzoek veiligheid kruispunt locaties auto- en (brom-)fietsverkeer liggen op een 50 km-weg. De Molen is hieraan ook toegevoegd. Eind 2021 is er een afwegingskader ontwikkeld. In de loop van 2022 volgen hierbij inrichtingseisen. In afwachting hiervan is dit onderwerp niet verder opgepakt, maar wordt in 2022 integraal onderzoek gedaan op grond van het afwegingskader en inrichtingseisen voor het nieuwe 30. | |||||||||
Aan de hand van CROW-checklist onderzoek naar de veiligheid van een 6-tal kruispuntlocaties auto- en (brom-)fietsverkeer in verband met letselongevallen onder (brom-)fietsers. | |||||||||||