Doelstelling 4 |
---|
Inwoners die zorg nodig hebben en in de criminaliteit (dreigen te) belanden of overlast veroorzaken, glijden niet verder af. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4.1 | Meldingen jongerenoverlast | Politie en Meldpunt Jeugd en Veiligheid gemeente | 259 | 275 | 700 | 250 | 563 | |||
4.2 | Meldingen overlast personen met verward gedrag | Politie | 170 | 114 | nnb | 120 | 198 | |||
4.3 | Aantal PGA aanmeldingen | Team Samenleving | 35 | 16 | 40 | 20** | 18 | |||
4.4 | Aantal cases in het Top X overleg*** van het Veiligheidshuis | Veiligheidshuis | 5 | 5 | nnb | 5 | 5 | |||
* Het gebiedsteam GGZ biedt sinds 2019 ook outreachende hulpverlening, dit betekent dat er minder casussen door hoeven te worden aangemeld voor de PGA. |
---|
*** Lokale casuïstiek die in de PGA aanpak niet tot een oplossing wordt gebracht kan worden opgeschaald naar het Top X overleg in het Veiligheidshuis. |
Doel | Verklaring van afwijking | |||
4.1 | Het aantal meldingen jeugdoverlast 2021 is fors hoger dan 2019 maar wel weer lager als in 2020. Een deel van de verklaring heeft te maken met de coronamaatregelen. Een groot deel van meldingen van inwoners dat jongeren zich niet aan de maatregelen zouden houden en geluidsoverlast veroorzaken, is door de politie geregistreerd als een melding van jongerenoverlast. | |||
---|---|---|---|---|
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Persoonsgerichte Aanpak (PGA)
De zorg- en veiligheidspartners hebben in 2021 zo'n 20 aanmeldingen gedaan (via het PGA-x systeem) voor personen waarvoor een integrale (zorg en veiligheid) aanpak wenselijk is. Deze aanmeldingen zijn tijdens de triage (met verzamelde informatie van alle partners) besproken en indien ze voor de PGA in aanmerking komen wordt er een dossier gemaakt en ontvangen de betrokkenen een brief van de burgemeester. De vervolgaanpak bestaat uit maatwerk waarbij zowel veiligheid- als zorginterventies worden ingezet. Zo is een jongere op gesprek geweest met de burgemeester en de wijkagent, is met een bestuurlijke aanpak een langlopende overlastcasus aangepakt en zijn diverse hulpverleningstrajecten (o.a. met het Sociaal Team en het EropAf Team) ingezet.
Jeugdoverlast
Iedere maand heeft een Jeugd en Veiligheidsoverleg plaatsgevonden. De gemeente, BOA's, politie en jongerenwerk participeren in dit overleg.
Net voor de zomer van 2021 zijn twee extra chill-locaties ingericht. Dit heeft bijgedragen aan een lagere aantal meldingen van jeugdoverlast op andere hotspot locaties in de gemeente Houten.
Het aantal meldingen jeugdoverlast is lager dan in 2020 maar nog steeds fors hoger dan de jaren daarvoor. Een verklaring voor de forse toename heeft te maken met de coronamaatregelen. Een groot deel van meldingen van inwoners dat jongeren zich niet aan de maatregelen zouden houden en geluidsoverlast veroorzaken, is door de politie geregistreerd als een melding van jongerenoverlast.
Prestatie-indicatoren
Voor deze doelstelling is geen prestatie-indicator opgenomen.